Egzekucja nie będzie wstrzymana na wniosek podatnika! Ustawa tego nie przewiduje! Mamy wyrok WSA

Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie zna instytucji wstrzymania postępowania egzekucyjnego lub czynności egzekucyjnych na wniosek dłużnika. Wniosek o wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego skierowany do organu nadzoru może co najwyżej zainicjować przeprowadzenie czynności kontrolnych w nadzorowanym organie i w ramach tej kontroli dokonanie wstrzymania tychże czynności lub postępowania.

Wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego może nastąpić wyłącznie z urzędu. Skoro wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego może nastąpić wyłącznie z inicjatywy organu sprawującego nadzór, to wstrzymanie takie nie jest możliwe na wniosek strony w tym przedmiocie. To zaś oznacza brak podstaw do merytorycznego rozpatrzenia wniosku skarżącego, czego konsekwencją musiało być zastosowanie art. 61a § 1 k.p.a.

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. akt I SA/Rz 553/23

Prawidłowym postępowaniem wierzyciela jest wydanie na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w odniesieniu do wniosku Zobowiązanego o wstrzymanie egzekucji administracyjnej.

RIO kontroluje gminę! Błędy w nadpłatach, odsetkach, przypisach i zaliczeniach!

Mamy najnowsze wystąpienie pokontrolnej Regionalnej Izby Obrachunkowej! Szczegółowa kontrola wpłat, przypisów, księgowań i rozliczeń. Co RIO zarzuciło gminie? Błędy i zalecenia poniżej:

Na dzień 31 grudnia 2022 r. występowały nadpłaty na kontach podatników w podatku rolnym, od nieruchomości i leśnym w łącznej kwocie 14.264,91 zł – od osób fizycznych, 487,18 zł – od osób prawnych oraz w kwocie 19.320,21 zł z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami. W badanej próbie stwierdzono, że organ podatkowy nie rozliczył nadpłat zgodnie z przepisami art. 76 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi, że nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet: zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

Wpłaty dokonywane przez podatników, na których ciążyły zobowiązania podatkowe, których termin płatności upłynął, zaliczano niezgodnie z przepisem art. 62 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, ponieważ dokonanych wpłat nie zaliczano na poczet zaległości podatkowej o najwcześniejszym terminie płatności we wskazanym przez podatnika podatku.

Na kontach szczegółowych podatników dokonywano przypisu z inną datą (w kilku przypadkach wcześniejszą), niż data doręczenia podatnikowi decyzji wymiarowej, bądź faktyczna data wpływu deklaracji podatkowej, co było niezgodne z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375), w związku z art. art. 21 § 1 pkt 2 i 212 ustawy Ordynacja podatkowa.

W przypadku nieterminowych wpłat rat z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i środków transportowych, wystąpiły przypadki, w których organ podatkowy niewłaściwie naliczał kwoty należnych odsetek, co skutkowało niewłaściwym zaliczeniem wpłaty na poczet należności głównej i odsetek za zwłokę, a także nie pobierał należnych odsetek. Powyższe naruszało przepis art. 55 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.

Opracowano na podstawie wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2024 r., znak: WK-0911/46/2023.

Ministerstwo Cyfryzacji

Pilne! Wiemy co z e-Doręczeniami od 1.10.2024! Kolejne zmiany

Czy e-Doręczenia pojawią się obligatoryjnie 1.10.2024? Co z usługą PURDE? Mamy najnowsze informacje prosto z Ministerstwa Cyfryzacji. Szykują się zmiany i … będzie kolejna rewolucja. Nie wszyscy będą z tego zadowoleni.

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało plan naprawczy w e-Doręczeniach.

„Od 1 października 2024 r. podmioty publiczne i niepubliczne wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Termin ten określa komunikat Ministra Cyfryzacji z 21 grudnia 2023 r.

Konieczność wdrożenia e-Doręczeń wpływa na sposób funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Ministerstwo Cyfryzacji jest otwarte na dialog i chce wspólnie z podmiotami wypracować rozwiązania dotyczące usługi e-Doręczeń. W związku z tym przygotowało propozycję Planu naprawczego.

Zakłada on między innymi:

  • okres przejściowy od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. – w którym będą równoważne: doręczenia papierowe, przez ePUAP (w tym fikcja doręczenia) i na adres do e-Doręczeń,
  • zmiany legislacyjne w ustawie o doręczeniach elektronicznych,
  • wprowadzenie obowiązku korzystania z systemów klasy EZD od 1 stycznia 2028 r.”

EZD obowiązkowe od 1 stycznia 2028 r. to kolejna rewolucja w administracji publicznej.

Plan naprawczy Ministerstwa Cyfryzacji do pobrania poniżej:

Uwaga! Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Trwają konsultacje. Więcej informacji pod linkiem:

Konsultacje zmian legislacyjnych dotyczących e-Doręczeń – e-Doręczenia – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Treść jest chroniona hasłem. Aby ją zobaczyć, proszę poniżej wprowadzić hasło:

Pilne! KPA ma nowy tekst jednolity

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy − Kodeks postępowania administracyjnego ukazało się właśnie w Dzienniku Ustaw.

Oznacza to, że we wszystkich wezwaniach, decyzjach, postanowieniach czy pismach, gdzie powołujemy się na Kodeks postępowania administracyjnego należy dokonać zmiany publikatora na nowy.

Nowy tekst jednolity Kodeksu postepowania administracyjnego ukazał się w Dzienniku Ustaw pod poz. 572.