Egzekucja nie będzie wstrzymana na wniosek podatnika! Ustawa tego nie przewiduje! Mamy wyrok WSA
Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie zna instytucji wstrzymania postępowania egzekucyjnego lub czynności egzekucyjnych na wniosek dłużnika. Wniosek o wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego skierowany do organu nadzoru może co najwyżej zainicjować przeprowadzenie czynności kontrolnych w nadzorowanym organie i w ramach tej kontroli dokonanie wstrzymania tychże czynności lub postępowania.
Wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego może nastąpić wyłącznie z urzędu. Skoro wstrzymanie czynności egzekucyjnych lub postępowania egzekucyjnego może nastąpić wyłącznie z inicjatywy organu sprawującego nadzór, to wstrzymanie takie nie jest możliwe na wniosek strony w tym przedmiocie. To zaś oznacza brak podstaw do merytorycznego rozpatrzenia wniosku skarżącego, czego konsekwencją musiało być zastosowanie art. 61a § 1 k.p.a.
Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. akt I SA/Rz 553/23
Prawidłowym postępowaniem wierzyciela jest wydanie na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w odniesieniu do wniosku Zobowiązanego o wstrzymanie egzekucji administracyjnej.
RIO kontroluje gminę! Błędy w nadpłatach, odsetkach, przypisach i zaliczeniach!
Mamy najnowsze wystąpienie pokontrolnej Regionalnej Izby Obrachunkowej! Szczegółowa kontrola wpłat, przypisów, księgowań i rozliczeń. Co RIO zarzuciło gminie? Błędy i zalecenia poniżej:
Na dzień 31 grudnia 2022 r. występowały nadpłaty na kontach podatników w podatku rolnym, od nieruchomości i leśnym w łącznej kwocie 14.264,91 zł – od osób fizycznych, 487,18 zł – od osób prawnych oraz w kwocie 19.320,21 zł z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami. W badanej próbie stwierdzono, że organ podatkowy nie rozliczył nadpłat zgodnie z przepisami art. 76 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi, że nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet: zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, kosztów upomnienia oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
Wpłaty dokonywane przez podatników, na których ciążyły zobowiązania podatkowe, których termin płatności upłynął, zaliczano niezgodnie z przepisem art. 62 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, ponieważ dokonanych wpłat nie zaliczano na poczet zaległości podatkowej o najwcześniejszym terminie płatności we wskazanym przez podatnika podatku.
Na kontach szczegółowych podatników dokonywano przypisu z inną datą (w kilku przypadkach wcześniejszą), niż data doręczenia podatnikowi decyzji wymiarowej, bądź faktyczna data wpływu deklaracji podatkowej, co było niezgodne z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375), w związku z art. art. 21 § 1 pkt 2 i 212 ustawy Ordynacja podatkowa.
W przypadku nieterminowych wpłat rat z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i środków transportowych, wystąpiły przypadki, w których organ podatkowy niewłaściwie naliczał kwoty należnych odsetek, co skutkowało niewłaściwym zaliczeniem wpłaty na poczet należności głównej i odsetek za zwłokę, a także nie pobierał należnych odsetek. Powyższe naruszało przepis art. 55 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jeżeli dokonana wpłata nie pokrywa kwoty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, wpłatę tę zalicza się proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim, w dniu wpłaty, pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę.
Opracowano na podstawie wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2024 r., znak: WK-0911/46/2023.
Ministerstwo Cyfryzacji
Pilne! Wiemy co z e-Doręczeniami od 1.10.2024! Kolejne zmiany
Czy e-Doręczenia pojawią się obligatoryjnie 1.10.2024? Co z usługą PURDE? Mamy najnowsze informacje prosto z Ministerstwa Cyfryzacji. Szykują się zmiany i … będzie kolejna rewolucja. Nie wszyscy będą z tego zadowoleni.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało plan naprawczy w e-Doręczeniach.
„Od 1 października 2024 r. podmioty publiczne i niepubliczne wskazane w ustawie o doręczeniach elektronicznych będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych. Termin ten określa komunikat Ministra Cyfryzacji z 21 grudnia 2023 r.
Konieczność wdrożenia e-Doręczeń wpływa na sposób funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Ministerstwo Cyfryzacji jest otwarte na dialog i chce wspólnie z podmiotami wypracować rozwiązania dotyczące usługi e-Doręczeń. W związku z tym przygotowało propozycję Planu naprawczego.
Zakłada on między innymi:
okres przejściowy od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2025 r. – w którym będą równoważne: doręczenia papierowe, przez ePUAP (w tym fikcja doręczenia) i na adres do e-Doręczeń,
zmiany legislacyjne w ustawie o doręczeniach elektronicznych,
wprowadzenie obowiązku korzystania z systemów klasy EZD od 1 stycznia 2028 r.”
EZD obowiązkowe od 1 stycznia 2028 r. to kolejna rewolucja w administracji publicznej.
Plan naprawczy Ministerstwa Cyfryzacji do pobrania poniżej:
Uwaga! Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Trwają konsultacje. Więcej informacji pod linkiem:
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy − Kodeks postępowania administracyjnego ukazało się właśnie w Dzienniku Ustaw.
Oznacza to, że we wszystkich wezwaniach, decyzjach, postanowieniach czy pismach, gdzie powołujemy się na Kodeks postępowania administracyjnego należy dokonać zmiany publikatora na nowy.